Hur klär du dig?

Tänker du på hur du klär dig när du träffar kunder? Klär du dig likadant som på semestern eller på söndagskvällen hemma?

Varför frågar jag det? Jo jag blir förvånad av hur ofta jag ser företag som klär sig konstigt, kanske inte fult, men konstigt. Inte de anställda på möten utan i sina digitala kanaler. Dom är jättefina när dom går på fest i reklamfilmer på TV och annonser i tidningar. Då klär man sig i dyr produktion och genomtänkta manus. Men på webb och sociala medier så har dom semestershortsen på sig, du vet dom där som är så sköna och enkla att dra på sig, men som man kanske inte representerar vem du vill vara på jobbet.

Jo jag ser reklamfilm som att gå på fest, det där man gör ibland för att träffa nya vänner och ha det skoj, och de digitala kanalerna som det vardagliga samtalet, där man håller kontakten, informerar och visar vem jag egentligen är, där man verkligen lär känna varandra.

Om det är så att jag har rätt i detta, så måste man tänka på hur man ser ut även till vardags, d.v.s i ert digitala content, precis som ni redan gör när ni går till jobbet på morgonen. Hur vill du bli uppfattad? Hur visar du tydligt för kunden vem du egentligen är och hur bra kompisar ni skulle kunna vara? Få dom att känna en samhörighet och förtroende så att dom väljer att lyssna på vad du vill berätta!

Betyder detta att alla klär i kostym och t.ex. era filmer alltid måste hålla Hollywoodklass? Nej, det är inte alltid det som passar. Men om man vill förmedla kvalité så måste filmen kännas välgjord i god kvalité. Vill man vara modern och ha koll på samtiden så måste materialet förmedla detta. Vill man kännas "hemmagjord" så ska den göra det. Men man får inte glömma att materialet måste kommunicera det ni är, det ska både ha rätt visuellt intryck och rätt innehåll, i all er kommunikation! Låt inte semestershortsen glida på bara för att det är så enkelt och bekvämt. 

Filmproduktion är ett hantverk som kräver kunskap och god analysförmåga. Så tveka inte att ta hjälp för att fylla era kanaler med god kommunikation som klär er. Det är så otroligt viktigt redan idag, och kommer bara bli viktigare i framtiden. Slösa inte bort det korta ögonblick ni får era kunders uppmärksamhet på otydligt eller svagt material. Rätt innehåll i fel kläder eller vice versa kan göra mer skada än nytta, och gör ni det rätt så skapar ni helt nya möjligheter och nya vänner.

Så ut och ge era kunder god information och klä ert företag i rätt kläder, nu och i framtiden! 

Med vänlig hälsning, 

Daniel

Här är en som vet hur man klär sig för racebanan!    Foto: Martin Eriksson